Hoe succesvolle bedrijven werknemers aan het sporten krijgen

Gezondheid

Enkele van ’s werelds grootste en meest succesvolle bedrijven bouwen lichaamsbeweging actief in in de werkdag. Hun CEO’s zijn overtuigd van alle voordelen die investeren in gezonde werknemers met zich meebrengt. Met hun voorbeeld moet het mogelijk zijn om ook in uw bedrijf gezonde verandering te creëren!

Fitbit
Een bedrijf dat zelf fitness-trackers produceert, kan natuurlijk niet achterop blijven als het op het welzijn van zijn werknemers aankomt. Fitbit gebruikt daarom zijn eigen trackers om programma’s op te stellen voor zijn werknemers. De data die worden verzameld, worden gebruikt om leuke doelen en wedstrijden op te zetten binnen het bedrijf: zo zijn er bijvoorbeeld beloningen voor werknemers die meer dan een miljoen stappen zetten op een jaar. Fitbit biedt dit corporate programma trouwens ook aan aan andere bedrijven, dus als je echt ambitie hebt, kun je ook jouw werknemers motiveren op deze manier.

Google
Het is algemeen geweten dat Google zowat het coolste bedrijf is om voor te werken, en ook op vlak van sportmogelijkheden neemt de tech-reus het voortouw. Elke vestiging heeft een gym, ping-pongtafels, en sommige locaties hebben zelfs een eigen zwembad met massagefaciliteiten. Uiteraard zijn ook smetteloze douches en kleedkamers voorzien, en er wordt zelfs wat kinderlijk plezier gestimuleerd: op veel plaatsen kun je de glijbaan nemen in plaats van de trap.

Maar ook als u geen gigantische budgetten te investeren hebt in glijbanen, kan sport en spel worden ingebouwd in de werkdag. Aanmoediging en het goede voorbeeld geven vanuit het management zijn vaak belangrijker dan de beste faciliteiten hebben.

Zappos
Het Amerikaanse bedrijf Zappos biedt zoals velen gratis gympassen en groepslessen aan, maar zoekt daarnaast ook originele manieren om zijn werknemers weer plezier te laten ervaren in lichaamsbeweging. Zo heeft het een programma waarbij teams budgetten krijgen om in de omgeving van hun kantoren leuke activiteiten te gaan doen, zoals laser tag, boogschieten, trampolinespringen en meer. Naast een leuke manier om te sporten, ook een prima teambuildingstechniek.

ConocoPhillips
Deze energiegigant begrijpt dat heel wat werknemers zich te zelfbewust voelen om op het werk aan zware inspanning te doen, uit angst voor zweet en rode koppen. Daarom biedt het bedrijf rustigere activiteiten als Tai Chi en yoga aan. Zo krijgen ze werknemers in beweging, zonder okselvijvers.

Aetna
Ziekteverzekeraar Aetna gaat helemaal mee in de gamification-trend. Het bedrijf heeft een digitaal wellness-platform voor zijn werknemers, waarop ze virtuele workouts kunnen volgen en hun persoonlijke doelen opslaan en vergelijken.