Fietsen naar het werk: hoe maak je het haalbaar?

Gezondheid

Zit je elke dag urenlang vast in de file op weg van en naar je werk? Of moet je als sardientjes in een blik gepropt zitten met honderden andere pendelaars op de trein? De beste manier om daar een mouw aan te passen, is de fiets nemen naar het werk. Zelfs als je redelijk ver moet fietsen, soms door kou en regen, bespaar je jezelf op termijn ongetwijfeld een hoop stress. Met deze tips maak je het jezelf gemakkelijker.

  • Het hoeft niet alles of niets te zijn. Je kunt ook beginnen met één dag per week te fietsen, en de andere dagen met het openbaar vervoer te pendelen. Je houdt je fietsgewoonte waarschijnlijk beter vol als je hem gradueel opbouwt, in plaats van je na één week te blesseren en dan weer humeurig achter je autostuur te kruipen.
  • Investeer in goed materiaal. Niets is zo vervelend als een fiets die niet vlot rijdt. Maak het jezelf gemakkelijk met een goede rugzak of stevige fietstassen, een comfortabele uitrusting met reflecterende strepen, een drinkbushouder,… Ga ook geregeld naar de fietsenmaker voor een onderhoud, zodat je lekker kunt rollen.
  • Zoek een collega die in de buurt woont, en spreek af om samen te fietsen. Met twee is leuker dan alleen!
  • Vraag na of je werkgever een fietsvergoeding aanbiedt. Zo spaar je lekker geld uit terwijl je aan sport doet! Vraag ook naar douchefaciliteiten, kleedkamers, en veilige fietsenstallingen.
  • Leer hoe je een lekke band repareert en heb steeds een herstelkit bij, zodat je niet aan de kant van de weg strandt als je eens lek rijdt.
  • Investeer desnoods in een elektrische fiets. Een duwtje in de rug is niet valsspelen: met ondersteuning fietsen is nog steeds beter dan helemaal niet fietsen!