Fit blijven tijdens het werk: drie tips

Uncategorized

Het menselijk lichaam is gebouwd om regelmatig te bewegen. Helaas is dat voor een groot deel van de werkende bevolking niet hoe hun dag verloopt. Bij de verschillende kantoorbanen van nu zit je lang in dezelfde, soms onnatuurlijke houding, beweeg je niet voldoende op een dag, en krijg je ook nog eens teveel calorie├źn binnen door ongezonde eetgewoonten. Onder deze omstandigheden kan het moeilijk zijn om op het juiste gewicht te blijven, en kunnen ook aandoeningen zoals Repetitive Strain Injury, rugpijn en vermoeide ogen hun tol gaan eisen. Gelukkig is het, zelfs als je 40 uur per week achter de computer zit, mogelijk om je levensstijl (of liever je werkstijl) aan te passen. Met deze drie tips zorg je voor meer beweging tijdens het werk, en verminder je de kans op blessures.

1. Ga wandelen

Misschien zit je normaal je hele pauze lang koffie te drinken in de kantine. Waarom ga je niet een ommetje maken met een stel aardige collega’s? Er is in de buurt van jouw werkplek vast een park of een andere plek die de moeite waard is om een stukje te lopen. Zo pak je toch al gauw weer een half uur beweging per dag mee. Met gunstige gevolgen voor je bloedsomloop, je gewrichten en je buikje. Maar ook tijdens het werk kun je af en toe een eindje lopen. Haal bijvoorbeeld koffie voor de hele werkvloer, telefoneer staand of lopend op een plek waar je niemand stoort, en pak de trap naar het toilet vijf verdiepingen lager.

2. Doe een warming-up

Voor het begin van je werkdag en op verschillende momenten tijdens je dag kun je oefeningen met je handen en armen doen om de kans op RSI kleiner te maken. Knijp in een stressbal om je hand spieren sterker te maken, buig al je gewrichten zo ver als ze strekken willen, en schud al je spieren en pezen los. Daardoor warm je ze letterlijk op voor het werken achter de computer. Er zijn verschillende oefeningen die je online kunt vinden waarbij je je handen, polsen, armen, schouders en rug optimaal voorbereidt op een nieuwe dag achter het toetsenbord.

3. Zorg voor een juiste opbouw van je werkplek

Een verkeerde werkhouding is een goede manier om pijn in je schouders, nek, rug, en zelfs ogen op te lopen. Als je computer, je bureau en of je bureaustoel niet goed zijn afgesteld, dan loop je een forse kans op deze problemen. Er zijn een paar belangrijke richtlijnen om de juiste zithoogte en diepte van je bureaustoel in in te stellen. Ook de hoogte van je rugleuning is belangrijk, net als de hoogte van je armleuning. Een groot bedrijf heeft over het algemeen werknemers in dienst die je kunnen helpen om jouw werkplek perfect af te stemmen op jouw lichaamsbouw. Desnoods kan een bedrijf een lening aanvragen bij https://qeld.com/nl/ om ergonomisch meubilair voor zijn werknemers te kopen.Verder kun je pijn door overbelasting voorkomen door regelmatig van je werkplek op te staan.