De gevaren van langdurig neerzitten

Gezondheid

Hoe besteed je het grootste deel van je dag? Als je wat op de gemiddelde Nederlander lijkt, is het antwoord waarschijnlijk: zittend op een stoel. Het merendeel van de jobs vandaag zijn immers bureaujobs, met computer en telefoon als belangrijkste tools. Dat is een hele verandering tegenover pakweg zeventig of honderd jaar geleden, toen de meeste jobs nog enige vorm van fysieke activiteit inhielden. Daarnaast besteden mensen ook thuis steeds meer vrije tijd zittend, voor de televisie, al gamend of op sociale media, bijvoorbeeld.

Evolutionair gezien is dat niet ideaal. Het menselijk lichaam is immers niet gemaakt om langdurig te zitten. Langdurig zitten vertraagt het metabolisme, en niet bewegen na de maaltijd leidt tot pieken in de bloedsuikerspiegel, wat op termijn tot diabetes kan leiden. In recente onderzoeken werd langdurig zitten zelfs dodelijker dan roken genoemd.

Vaak en kort beter dan af en toe lang
Meer bewegen is dus de boodschap, maar een halfuurtje per dag gewichten gaan heffen in de gym is niet per se de beste oplossing. Het is immers vooral het continue zitten dat ongezond blijkt te zijn, en de effecten van een hele dag op je achterwerk zijn niet zo maar te compenseren met een rondje joggen in het park. Het is daarom van belang dat je ook doorheen de werkdag regelmatig opstaat, stretcht en een rondje wandelt om je bloedstroom weer op gang te krijgen. Elk halfuur vijf minuutjes rechtstaan is ideaal.

Denk je dat je geen tijd hebt om per uur tien minuten rond te wandelen? Dat lijkt onwaarschijnlijk: bijna niemand is immers elk uur het hele uur lang geconcentreerd aan het werk. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, sta dan op, strek, en wandel een keer de trap op en af. Niet alleen goed voor je fysiek, maar ongetwijfeld ook voor je concentratie. Daarnaast zijn er ook best een aantal taken die je staand of wandelend kunt uitvoeren, zoals een telefoontje of een vraag aan een collega. Die tien minuten hoeven dus geen verloren tijd te zijn.

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig om dergelijke veranderingen als werknemer alleen in te voeren, dus bedrijven doen er goed aan om regelmatige beweging actief te bevorderen in de werkcultuur. Het invoeren van staande meetings is een eenvoudig voorbeeld, of hoge bureau’s voorzien waaraan werknemers staand kunnen werken.